VOZIDLO BEZ STK v běžném silničním provozu? I s platným povinným ručením?

Napsal Horák & Skalický (») v pondělí 9. 2. 2015 v kategorii Pro řidiče a řidičky, přečteno: 420×
fotobanka9_2.jpg

Jezdíte s vozidlem bez platné STK? Vědomě, či jste zapomněli? Pak jste hráčem silničního provozu, který se pokouší o ekonomickou sebevraždu... Ano, možná, říkáte si.... vždy to je 50/50, tisíckrát to vyjde, ale pokud se stane, těžko se ze situace dostanete....Dle mého a různých případů dopravních nehod, je to věc ekonomicky neřešitelná! Více dále ve článku. A buďte bez obav, nestrašíme, jen konstatujeme z naší odborné praxe.


Co říká legislativa?

Zkráceně a k věci - každé motorové vozidlo, které jeho majitel provozuje na veřejných komunikacích České republiky, musí mít uzavřeno platné povinné ručení a mít platnou technickou kontrolu na STK. Odpovědnost za tuto podmínku provozu motorových vozidel nese VŽDY majitel vozidla, tedy osoba zapsaná v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu jako majitel vozidla. Tato podmínka je totožná i v dalších členských státech EU, způsobené škody jsou pak násobeny kurzovým rozdílem Kč a tamní měny, nejčastěji eura.

Dle zákona je nutné technickou kontrolu provádět u nových vozidel 1x za 4 roky, následně pak co dva roky. Víme už i o chystaných změnách v četnosti prováděni TK, tyto jsou však prozatím na stolech legislativců. Průměrné stáří osobních vozidel v ČR přesahuje 14 let.

Co legislativa neříká:

Je to jednoduché, neznalost neomlouvá, zapomění se nepřipouští. Ve chvíli, kdy vozidlo byť s platným povinným ručením způsobí autonehodu a dojde ke škodám na majetku či zdraví třetích osob, mají majitelé tohoto vozidla značný problém. Tyto situace nejsou bohužel na českých silnicích ničím výjimečným a dle dostupných statistik, jsou takových vozidel tisíce (některé i ve stodolách či na špalcích, povětšinou se však prohánějí po cestách), avšak nejsou vyřazeny z registru vozidel.

Důvodem takového stavu - vozidlo bez platné STK

Není mnohdy ani úmysl, ale spíše opomenutí termínu platnosti TK. Uvádí se jak na vozidle (zadní RZ - červená známka), tak také ve velkém technickém průkazu vozidla.

Jak se k těmto případům škod staví pojišťovny?

V případech, kdy vozidlo bez platné TK způsobí nehodu, resp. způsobí ujmu provozem vozidla na majetku nebo na zdraví třetí osoby, mají pojišťovny plné právo odmítnout pojistné plnění a škody z platného povinného ručení neuhradit. Je to stanoveno v každých Všeobecných pojistných podmínkách každé úpojistné smlouvy každé pojišťovny, mající licenci ČNB pro poskytování povinného ručení v České republice.

Pojišťovny souhlasně uvádějí, že k takovýmto škodám dochází poměrně často. Různé pojišťovny se pak k případům způsobených škod vozidly bez STK staví různě. Některé škodu vyplatí za předpokladu, že v přímé příčinné souvislosti se způsobenou nehodou nebyly příčinou např. špatné nebo nefunkční brzdy.

Většinou, resp. pravidlem jsou pak odborné či znalescké posudky pojišťoven tak, aby technický stav škodícího vozidla mohl být vyhodnocen jako příčinná souvislost s nehodou, či tento stav vyloučit.

Některé pojišťovny platnost či neplatnost TK při nehodě zkoumají jen v případech tzv. totálních škod, něktré (ale málo) pojišťoven platnost TK  při nehodě nezkoumají vůbec. Avšak i tyto, benevolentnější pojišťovny, mají právo vyplatit škodu, taktéž pak i plnění ze škodné, ex-post pojistné události zamítnout částečně nebo úplně.

A co poškození škůdcem v případech, kdy pojišťovna zamítne pojistné plnění z jeho povinného ručení?

Je to bohužel pak na účastnících takové nehody = náhrada dohodu škůdce a poškozeného? Tomu nevěřím. Pak jen občansko-právní řízení + tahanice po soudech a prokazování. A následuje vymožitelnost odškodnění i když Vám soud náhradu pravomocně přiřkne. A co se škůdci, pokud jsou insolventní? Zbydou mnohdy oči pro pláč..... máme bohužel několik takových případů z naší odborné praxe.

Jak se v těchto případech bude chovat Česká kancelář pojisitelů a její garanční fond?

Nijak. I přes významnou změnu v kompetencích ČKP od 15.1.2014, zaviněné škody technicky nezpůsobilým vozidlem a jejich náhrady neřeší.

Co se stane, pokud způsobím nehodu a jsou při tom zranění?

Pokud pojišťovna odmítne pojistné plnění a jste příčinou dopravní nehody se zraněním.... zaplatíte vše! Od výjezdu sanitky, úkony hasičů, plnění zdravotní pojišťovny a nemocnice, náhrady ušlého zisku, společenského uplatnění a nedej bože, že poškozený bude s trvalými následky! Hradíte absolutně všechno! S pojišťovnu se můžete soudit, argumentovat tím, že máte platné povinné ručení, avšak... Situace jsme popsali již shora a s tím nenaděláte nic a vysoudit na pojišťovně plnění..... tvrdý a drahý oříšek s nejasným výsledkem.

Může taky nastat situace, že pojišťovna z povinného ručení vyplatí škody (majetek i zdraví) a regresem pak může tyto výdaje požadovat po škůdci.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:


Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel třináct a pět